Sunday, April 26, 2015

Tegarnya hatimu!

Alhamdulillah bertemu sekali lagi dengan pembacaku yang dikasihi semoga dipermudahkan segala urusan!

Rasanya lebih sebulan juga corat-coretku kisah percutian di Turki! Harap-harap lepas ni hasrat untuk pergi ke satu negara yang lama terpendam akan dimakbulkan Allah swt! Hanya masa dan ketika sahaja. Betullah berjalan ni ketagih dibuatnya! Kenalah cari extra money dan berjimat cermat!

Kali ini aku nak berkongsi dengan pembaca sekelian tentang hati! Yalah, aku ni sorang-sorangkan! Dah tua-tua ni nak fikir yang baik-baik saja! Sebenarnya aku rasa sedikit kesal tentang seorang kawan dan juga sepupuku biarlah aku namakan S berterus terang memutuskan silatulrahim denganku! Ini ekoran posting blogku bertajuk 'Antara lorong nostalgik dan kisah sebuah rumah' diposting pada bulan Ogos tahun 2014. Kisah itu ada menyebut tentang tuan tanah iaitu datuk kepada S dan juga moyang kepadaku!

Aku tidak mahu komen panjang hal ini. Baru-baru ini aku mesej sekali lagi bertanya khabar bila mendengar kau masuk hospital! Aku mengajak berbaik-baik semula! Lagi sekali aku memohon maaf! S sekarang mengalami krisis dalaman dengan keluarga dan juga sepupunya sendiri! Aku tahu tika ini jiwa S kusut dan gelisah apatah sudah berpisah dengan suami! Anak sulung pula berkahwin dengan suami orang yang ada firma guaman sendiri! 

Aku ingat bila perkara ni dah lama berlaku S akan sejuk! Aku tersilap! Aku dibalas perkataan seolah-olah tiada iman di dalam dirinya! Selama ini aku mengenali S seorang yang manis bertutur! Tenguk saja dalam FBnya ramai terpesona dengan perkataan hebat dan motivasinya! Seorang pemaaf ! Rupa-rupanya kau berhati serigala! Aku benar-benar tertipu! Pengalaman pahit kau diuji tuhan rupa-rupanya menjadi kau lebih tegar dan mulut kau amat berbisa!

Selama ini aku bersangka baik pada S rupa-rupanya tersilap! Aku masih belum cukup mengenali S! Artikel aku dijadikan alasan untuk menghukum aku. 'Tulisan kau, aku anggap pemutus silatulrahim dan hubungan darah aku dan kau! Itulah mesej dari dia! Teruk sangat ke artikel aku tu! Sedangkan kaum kerabatnya tidak kisah pun! Hebat sangatkah kau sehingga tidak boleh tersentuh sikit biarpun artikel itu berkisar tentang semangat ibuku yang melawan penyakitnya! 

Kebaikan aku dan perkongsian kisah sedih kau bersamaku langsung tidak dihargai! Siapalah aku! Aku tiada anak! Kau ada anak-anak yang cantik dan tampan yang boleh menjaga kau di masa depan! Kau menjatuhkan hukum atas kesilapan orang, tapi kau tidak menyedari bila anak saudaraku dan juga anak saudara sepupumu sendiri meninggal dunia! Apa kau kata? Jauh sekali nak ucapkan takziah....tapi kau semburkan kata-kata tidak sepatutnya pada orang yang menyampaikan berita tentang kematian itu!

S, aku ingat hati kau selembut baldu! Ya, aku sentiasa muhasabah diri dan buang egoku, mengaku kesilapan dan kelemahanku! Aku  mohon maaf padamu kerana aku tidak mahu diperkatakan cerita buruk tentang diriku bila aku mati kelak! Aku tiada daya untuk mengubahmu melainkan doa yang baik untuk mu! Semoga Allah beri petunjuk dan hidayah dan berubah sebelum jantung kau terhenti! Kau tahu bukan apa hukum memutus silatulrahim yang termaktub di dalam al-Quran. Berbaik-baiklahlah kau dengan abang kandungmu, sepupu-sepupumu dan orang keliling yang benar-benar mengenalimu!  


Tariklah perkataan yang kau lepaskan padaku. Aku takut ia menjadi ketulahan pada diri kau sendiri! Kalau kau benar-benar sayangkan arwah datukmu, buatlah terbaik bukan menyakitkan kerana arwah mengharapkan waris-waris yang hidup untuk menyambung kebajikan yang tidak sempat dilunaskan! Kau hanya hebat berbicara dengan ilmu tapi kau tidak pernah berbicara dengan hati! Semoga Allah ampunkan dosa kau dan renung-renunglah kataku dengan mata hatimu!

Jadikan hati kita umpama salji yang mencair di bawah panahan mentari
dan memudahkan setiap langkah kearah kebaikan!













No comments: