Sunday, June 7, 2015

Mana cakpong?

Assalamualaikum pembaca-pembaca yang sudi membaca blogku yang suam-suam kuku semoga dirahmati Allah Taala.

Rasanya sudah lebih dua minggu aku tidak posting story kerana kesibukan kerja yang tak habis-habis ditambah pulak kenduri sana-sini. Aku cuba sedaya upaya update untuk pembaca dikasihi! Tiada kata yang mengembirakan pabila pembaca-pembaca sudi membaca blog aku! Terima kasih aku ucapkan!

Bila sebut kenduri kahwin...terbayanglah kesibukan tuan rumah membuat persediaan sehingga tidak cukup tidur, risau takut tak cukup bajet hii macam-macamlah difikir! Pokok pangkalnya duit! Banyak duit lebih mudah persediaan, kalau kurang duit kenalah banyak guna tenaga dan pengurusan yang bijak. Terserahlah kepada tuan rumah!

Minggu lepas berlangsung majlis perkahwinan  saudaraku kebetulan sebelah rumah sudah pasti kami menjadi orang penanggah. Tak bolehlah sekadar menghadiri diri makan dan balik! Tu namanya kurang adab dan tidak umpamakan saudara! Hidup ni mesti tolong menolong!

Alhamdulillah majlis berlangsung seperti dirancang. Oleh kerana keluarga pihak pengantin lelaki datang dari jauh (pantai timur) keluarga pengantin perempuan telah menyediakan tempat bermalam di pusat kokurikulum kebetulan majlis berlangsung di situ. Memang selesa apatah rombongan yang datang  itu seramai satu bas dan satu kereta!

Anak saudaraku, cikgu sekolah yang biasa mengurus anak-anak muridnya bermain muzik cak lempong untuk majlis perkahwinan telah diberi mandat untuk mengatur program ketika pengantin sampai dan bersanding. Sepanjang majlis berlangsung para tetamu dihiburkan bunyian muzik cak lempong. Memang meriah!

Saat ketika  rombongan pengantin  dari pantai timur melangkah ke majlis tersebut, adik pengantin perempuan memberi tahu tak perlu ada kompang mengiringi kepada anak saudaraku! Terkedu anak saudaraku walhal dia diamanah oleh mak pengantin menyusun program tersebut. Murid-muridnya sudah standby dengan kompang. Serba salah dibuatnya!

Maka berlangsunglah rombongan pengantin menuju ke majlis itu dengan senyap tanpa iringan alunan kompang! Sebaik pengantin duduk di atas pelamin, rombongan pengantin lelaki terus serbu bergambar sakan dan mengamit yang lain untuk bergambar! Sepatutnya ketika itu murid-murid sekolah mempersembahkan paluan cak lempong tapi pelamin penuh dengan rombongan tanpa rasa sensitif kerana ini majlis orang! Majlis cicah inai sepatutnya diadakan ketika itu langsung tiada gara-gara seronok sakan bergambar!

Kini barulah aku tahu, anak saudaraku mengadu, dia sangat ralat! Rancangan sudah diatur, boleh pulak rombongan pengantin lelaki nak berselawat semasa mengiringi pengantin! Bila anak murid-murid sudah mula berkompang boleh pulak seorang dari rombongan itu menunjuk isyarat tangan 'stop, stop'! Eehhh sedar ke ni majlis orang dan kau tu tetamu! Tanpa rasa bersalah, mereka pun berselawat tapi tetamu tidak dengar pun sebab mereka tak pakai mic.

Rupa-rupanya ada juga perangai manusia tak tahu adab ke majlis orang. Konon nak cari pahala nak tunjuk sangat Islamik tapi sedar tak apa hukum merosak majlis orang! Sedangkan tetamu dilayan dengan baik dan diberi kemudahan sebagai tetamu! Bukannya tidak biasa mengiringi pengantin dengan selawat Nabi! Kalau berhajat sangat nak berselawat beritahu awal-awal sebab pihak pengantin perempuan sudah menempah kompang dan itulah majlis perkahwinan sulong anak mereka! Insyallah kompang mengiringi pengantin, selepas itu rombongan pengantin lelaki boleh berselawat dengan mic dan semua tetamu berdiri bersama-sama berselawat! Bukan susah pun! Tapi nak merosakan majlis memang mudah!

Nak kata mereka muda tapi sudah berusia! Kadang-kadang kita lupa di mana kita berdiri! Islam itu mudah! Menghormati majlis adalah adab yang termasuk dalam ajaran Islam. Konon pahala hendak dicari tapi dosa yang dapat. Jadikan kejadian itu iktibar untuk kita semua! Bila tuan rumah menghargai tetamu, tetamu sepatutnya berterima kasih tapi sudah melawan tauke! Tepuk dada tanya iman!

MC tak sempat annouce mereka dah serbu atas pelamin bergambar sakan tanpa perdulikan
tetamu tuan rumah yang hadir!






No comments: