Tuesday, October 11, 2016

Aku Nak Sihat

Assalamualaikum kawan-kawan apa khabar semua. Lamanya rumah ni dah bersawang. Bukan bersawang saja tapi dah mula mereput sana-sini. Silap-silap terjelus kaki! Maafkan aku, kerana sentiasa sibuk entah apa-apa! Aku harap pembaca bahagia dengan kehidupan masing-masing.

Ehem apa nak cerita ni. Ni tengah free, aku cuba lontarkan apa sahaja asalkan pembaca seronok! Kawan-kawan ada tak baca surat khabar tentang seorang lelaki obes dari Sibu. Sian keadaan dia! Mengikut cerita lelaki itu gemok kerana kuat makan ayam goreng dan air minuman dalam tin.

Tapi.. jangan pulak kita mengata lelaki ni memang kuat melantak sehingga gemok macam dinasour. Menurut pakar seseorang yang menjadi obes dan selera makan yang luarbiasa itu kerana gangguan hormonnya yang tidak stabil. Rasa tidak pernah kenyang dan sentiasa mahu makan!

Sebut bab ini, aku sebenarnya kategori dinosour jugak! Selera tajam sedap saja kecuali demam! Hehe berat macam anak gajah. Kalau pengsan memang kena angkat atas troli soroong!!! Lelaki mana yang mampu nak angkat. Sedar-sedarlah diri ni sikit!

Bukannya tak pernah usaha untuk menurunkan berat badan. Ada! Turun ciput lepas tu bosan! Akhirnya terjun ke laut! Badan naik naik semula. Tapi bila rasa berjalan sikit dah mengah, berdiri lama dah sakit pinggang dan lutut pula mula sakit datang juga kerisauan! Namun setiap kali terfikir mahu turunkan berat badan, makin kuat selera makan dan minum teh tarik!

Haiiii sampai bila ni macam ni! Aku selalu berdoa  agar selera makanku ditarik sebahagian agar aku tidak malas dan dapat beribadah dengan sempurna. Tapi kalau tidak berusaha pun macam mana nak kurus! Badan aku bukan belon, cucuk keluar angin terus kempes! Huissshhh

Tak sangka doa aku dimakbul Allah bila aku terlihat sepupuku berselfie dengan badan langsing dalam FB. Tak boleh jadi, aku tanyakan  apa rahsianya. Rupa-rupanya dia masuk program menurunkan berat badan dalam grup on-line. Ini tak boleh jadi! Aku mesti transform! Kata sepupu aku, cut gula, lemak, santan tapi boleh makan nasi sesenduk leper saja! Aduhh!! Bab teh tarik tulah yang susahnya!

2 September bermula program 'Aku mahu kurus'. Aku dimasukkan dalam grup on-line. Berdebar juga rasanya...kawann-kawan baru ini ramai dah kurus. Mereka memberi semangat. Aku juga di ajar mengambil pemakanan yang sihat dan workout yang cepat menurunkan berat badan. Betullah kalau sorang-sorang nak diet memang hancurlah sebab tak ada motivasi. Bila dah berjemaah datang semangat dan berlumba-lumba!

Macam tak percaya aku mampu mengubah diet baruku! Memanglah hari-hari lawan godaan. Hari Raya Haji balik kampong, dua hari dietku hancuss. Timbang balik naik! Sebab aku bukan sekadar merasa tapi melantak! Aku cover balik workout pergi swim hampir nak tenggelam sebab tak ada stamina! Terlalu lama aku tidak swimming!

Pendek kata otak aku sudah boleh menolak makanan yang manis dan berlemak! Tidaklah rasa sengsara pun! Kalau teringin makanlah sikit. Yang penting makan berkualiti, lima kali makan jangan skip makan! Jangan biarkan perut kita lapar!  Nanti tiada tenaga badan kita nak nyah lemak yang sekian lama tersimpan menjadi lemak tepu!

Sekarang sudah lima minggu berlalu, aku sudah hilang tujuh kilo dan loss inches! Bahagia rasanya! Perjalanan menuju ke target masih jauh lagi. Semoga aku istiqamah dengan diet baruku dan terus sihat. Insyallah.


Banyak makan sayur dan buah-buahan. Barulah cantikkk!!




No comments: