Friday, August 22, 2014

Peliharalah kami Ya Allah!




Hari ini 22 Ogos diistiharkan Hari Perkabungan Negara khas untuk jenazah M17 yang selamat 'kembali' ke tanah air. Tiada apa dapat diluahkan melainkan kesedihan dan doa mengiringi jenazah ke destinasi terakhir!

Perpisahan itu pasti! Yang tidak pasti di mana, bagaimana dan bila kita di panggil menghadap-Nya? Hanya Allah yang Maha Mengetahui! Biar jasad hancur dan luluh bukan itu persoalannya? Tapi bagaimana hamba Allah itu mengakhiri kehidupan dengan bertakwa di sisi Allah! Semuanya ketentuan dan takdirnya! Semoga roh mereka yang terkorban dicucuri rahmat!

Tidak dapat aku membayangkan di kala saat dan detik mangsa berhadapan dengan sakratulmaut! Ketika mereka sedang bersandar keletihan, berbual-bual, merenung awan memutih, termenung mengimbau kenangan manis pahit dan bayangan bertemu orang disayangi! Sekali gus, sekelip mata semua lenyap, pandangan hitam dan kesakitan....

Ya Allah hanya kau mengetahui apa dirasai oleh mangsa tersebut! Fikiranku tidak mampu menjangkau ke arah itu! Aku terlalu sedih bukan perpisahan tapi bagaimana kalau aku menjadi mangsa dan berdepan dengan kematian tanpa dijangka!

Apakah aku masih merasa kesakitan itu! Apakah aku dapat melihat mereka menguis-guis dicelah bangkai kapal terbang mencari jasadku yang hancur? Apakah aku dapat mendengar perbualan mereka bila jasadku dihimpun, dibelek, dimandi dan dikafankan? Begitulah apa bermain di kotak fikirankanku setiap kali aku mengenang tragedi M17!

Ya Allah, Kau Maha Pengasih dan Penyayang! Mereka yang terkorban akibat perbuatan rakus segelintir manusia yang tidak ada hati dan perasaan! Kami rakyat Malaysia menerima takdir-Mu! Anggaplah apa yang menimpa keatas MH370 dan MH17 adalah ujian Allah swt kepada rakyat Malaysia yang kian hari makin luntur kasih-sayang, fitnah berleluasa dan kuasa menjadi agenda!

Apa akan terjadi pada negara yang aku cintai dalam 10 tahun akan datang? Islam dijunjung bukan lagi untuk diamal dan ditaati!  Tapi untuk habuan dunia dan kuasa! Kita berada dalam 1001 kemudahan dan keselesaan dalam beramal. Apakah ini ujian yang Allah turunkan kepada kita semua? Renungkanlah dan hayatilah apa sebenarnya tanggungjawab kita sebagai hamba kepada Allah swt?

Ya Allah, kau pelihara negaraku, lindungi dari sebarang bencana dan fitnah! Masih ada hamba-hamba-Mu yang mendamba kasih-Mu dan limpah Kurnia-Mu. Ya Allah, Kau ampunkan dosa-dosa mereka dan berilah petunjuk kepada mereka yang jauh tersasar!








1 comment:

Anonymous said...

Amin ya rabbal alamin