Monday, August 25, 2014

Semoga Allah Merahmati Mu!





'Kerap kali aku berjanji, kerap kali aku mengingkari! Malunya aku kepada-Mu! Apakah Kau menerima taubatku?' 

Amarahku memuncak bagaikan halilintar membelah bumi! Biarpun aku cuba belajar menjadi sabar dan terus sabar, namun kali ini aku tewas! Syaitan meniup-niup amarahku sehingga aku tidak sedar apa yang aku buat! Ya syaitan kau tersenyum puas, tapi kali ini aku tidak akan biarkan kau mengambil kesempatan! Kali ini aku yakin kau akan tewas!

Tidak adil kalau aku katakan kau tidak baik! Jujurnya aku amat mengenali dirimu. Cuma kau kerap mengulangi perbuatan yang aku kira kelemahan besar pada dirimu! Ya, aku juga mengaku sering mengulangi perbuatan yang sama yang aku kira kelemahan paling besar dalam diriku!

Kalau kau berjaya mengawal amarahmu dan aku berjaya menunduk amarahku pasti keadaan ini tidak terjadi! Aku gagal menjadi manusia yang berjaya mengawal amarah! 

Kami tidak dapat mengelak! Pasti kami akan bertembung dalam apa cara pun! Biarpun kau masih menyindirku, aku tidak kisah dan tidak berbekas langsung dihatiku. Apa yang aku hamburkan itu satu realiti cuma caraku terlalu sadis sehingga kau amat tertekan!

Aku tidak mahu menjadi manusia yang sia-sia! Jiwaku tidak tenang! Aku takut kalau Allah tidak memberi kesempatan untukku bertaubat.  Aku buang egoku jauh-jauh. Tidak kira siapa yang memulakan! Yang penting aku mahu membersihkan jiwa aku dari kekotoran penyakit hati. Aku mesti lawan!

Hari ini 25 Ogos bersamaan 29 Syawal dengan izin-Mu, Kau gerakkan hatikku untuk berbuat kebaikan. Aku memohon maaf dan ampun atas keterlanjuranku padamu. Terserah padamu untuk menerima atau menolak!  Aku lebih takut kalau Allah tarik sifat Pemurah-Nya kepadaku sehingga hatiku buta!

Syukur pada-Mu Ya Allah, Kau dorong hamba-Mu yang hina kepada kebaikan! Semoga empunya badan dirahmati Allah swt!


No comments: