Thursday, December 11, 2014

Selamat Jalan Afifah!

Assalamualaikum kepada pembaca budiman yang
dikasihi semoga dirahmati Allah swt!

Alhamdulillah bersua kembali! Kesibukan dan bermacam pekara berlaku dalam tiga minggu ini membuat aku tidak dapat menulis! Fikiran kosong! Bercampur baur antara kesedihan  dan kegembiraan! Itulah hakikat kehidupan! Segala-galanya ketetapan dari Allah. Sesungguhnya percaturan Allah sungguh indah!

29 hb November tanpa di duga satu permulaan yang akhirnya membawa kepada perpisahan abadi! Selamat jalan Afifah! Yang pasti kau bahagia di sana. Norafifah insan istimewa anak saudaraku iaitu anak kepada adikku yang selama ini tempat kami berkongsi kasih!

Afifah, hampir 18 tahun Allah meminjamkan kau kepada mama dan babah! Pemergianmu tanpa diduga! Tarikh itu mama dan babah membawamu  sekeluarga berehat di Por Dickson. Kau suka air dan berendam lama-lama dalam kolam! Aktiviti ini sebahagian terapi untukmu!

Namun sejak beberapa minggu kebelakangan ini kau kelihatan agak tidak ceria dan letih! Makanmu tidak berselera seperti biasa! Kau banyak terbaring! Sehingga saat ke Port Dickson, kau masih tidak ceria dan letih! Kau hanya terbaring langsung tidak perdulikan tentang air dan kolam.

Awal malam ketika kak Wiwik menyuapkan sup ke mulut mu kau diserang sawan tiba-tiba dan termuntah-muntah. Seluruh badan kau kejang! Kau di masuk ke unit kecemasan di hospital Port Dickson. Ketika aku sampai tak sanggup aku melihatnya! Hiba hatiku! Alat bantuan pernafasan baru saja dipasang. Matamu terbuka dan badan mu masih bergetar!

Doktor memberitahu keadaan Afifah kritikal! Jantungnya berhenti 15 minit. Kemungkinan otaknya boleh mati! Spontan hatiku berbisik adakah ini kali terakhir Afifah bersama kami! Malam itu juga Afifah di bawa Hospital Besar Seremban untuk diimbas otaknya!

Akhirnya pakar mengesahkan otak tunjang Afifah mungkin mati! Kalau hidup mungkin koma seumur hidup. Kami sudah bersedia! Kami tak sanggup tenguk Afifah menderita! Hampir 18 tahun Afifah  tidak menikmati kehidupan seperti insan normal!  Biarlah dia berehat di sana! Mama, babah dan adik beradik Afifah redha ketentuaan-Nya. Kak Long memilih untuk menjaga Afifah disaat akhir. Peperiksaan akhir dikorbankan! Bersama Afifah disaat akhir  tiada ternilai harganya!

Tindak balas badan Afifah mula merosot. Kami tunggu detik dan ketika! Akhirnya 3 Disember hari Rabu pukul 7.10 malam Afifah meninggalkan kami selama-lamanya! Alhamdulillah! Afifah pergi tanpa di cabut alat bantuan pernafasan! Pemergianmu  seolah-olah meredhai pergorbanan mama dan babah!

Afifah, kau sudah bahagia di sana! Doakan untuk mama dan babah ya, semoga cita-cita yang belum terlaksana demi Afifah tercapai! Selamat jalan Afifah!


No comments: