Thursday, March 19, 2015

Indahnya Turki

Ukiran khat dan corak pada kubah Masjid Biru.

Aishah dan Kak Tila bergambar di depan Masjid Biru.
Persekitaran Masjid Biru. Dua menara tak ingat
namanya di bawa dari Mesir

Lagi persekitaran di Masjid Biru.

Di dalam muzium Hagia Sofia.

Persekitaran dan di depan gerbang Topkapi Palace (bawah).

Ada pokok sudah berbunga di depan hotel di Canakkale.

Aydin  - tour guide kami yang handsome jadi cikgu sekejap!

Di kota Troy bersama Troy Horse!

Asklepion  di Bergama

The Valens Aqueduct. Kami beruntung ia tidak jauh dari hotel merupakan fungsi utama saliran air  yang dibina di zaman Rom kemudian terus dipakai di zaman Byzantines dan Ottaman.
Assalamualaikum kepada pembacaku yang dikasihi semoga dirahmati Allah!

Seperti dijanjikan aku menyambung cerita perjalanan di Turki. Selepas sarapan kami berjalan sekitar Istanbul. Sungguh cantik biarpun cuaca mendung. Kami menyaksikan keindahan masjid Biru yang mempunyai enam menara! Masjid ini menjadi ikon negara Turki. Keindahan kubahnya dan binaannya sudah cukup aku tafsirkan mereka yang terlibat dalam binaan ini orang yang bijak, telus dan amanah. Tidak hairanlah binaan mereka terus gah hingga ke saat ini!

Peninggalan kerajaan Ottaman menghasilkan banyak masjid sejarah. Rekabentuk masjidnya sama dan itulah trademark masjid di Turki.  Kami  dibawa ke Topkapi Palace sebuah muzium di mana di dalamnya terdapat masjid, hospital, dapur dan macam-macam lagi. Tak terjalan aku nak melawat setiap sudut dan ruang. Semua sudut cantik kalau boleh semua sudut nak ambil gambar!

Selepas itu kami pergi melawat Hagia Sofia satu ketika dahulu sebuah gereja apabila kerajaan Ottaman berkuasa, Hagia Sofia dijadikan masjid. Namun kini dijadikan muzium. Ya kawan-kawan kalau nak maklumat dan info lebih lanjut silalah google sendiri ya! Tak larat nak ketuk panjang-panjang! Walaupun cuaca sejuk disertai hujan renyai-renyai sekejap berhenti sekejap turun pelancung tetap ramai. Itulah Turki segala-galanya indah!

Selepas separuh hari di sekitar Istanbul kami bertolak ke Canakkale mengambil masa tujuh jam perjalanan! Untuk sampai ke Canakkale bas kami terpaksa menaiki feri selama 45 minit merentasi laluan air Dardanelles. Tak jauh pun tertanya juga dalam hati kenapa tak buat jambatan sahaja? Sepanjang merentasi laluan air tiada kelihatan apa-apa kerana hari malam dan cuaca amat sejuk. Kami duduk dalam bas sahaja. Naik kematu punggung! Pukul 10.30 malam baru kami sampai di hotel. Aku tak tahu macam mana Aydin berunding dengan pihak hotel sediakan makan malam untuk kami kerana kelewatan.

Perut dah lapar aku tak lengah terus makan. Ikan salai pilihanku. Makan ikan dah kenyang. Nasi dicampur sedikit bermacam-macam salad. Jangan tanya pasal rasa! Makanan sihat dan tidak berminyak. Perutku selalu pedih kerana banyak asid tapi di sini langsung tidak rasa pedih. Lupakan soal rasa ya! Yang penting kenyang dan bertenaga sebab esok kami akan terus berjalan.

Rupa-rupanya belakang hotel ini ada laut. Tapi cuaca sejuk pemandangan agak kurang menarik! Sempat juga aku membelek pokok zaitun tapi tiada buah. Sebelum menaiki bas ada juga sejenis pokok berbunga putih di depan hotel. Cuaca sejuk tapi tidaklah sampai  ke paras minus! Kami di bawa melawat kota Troy,  Bergama melihat Acropolis dan bandar Izmir. Aku dapat melihat Alexander the Great Castle di atas bukit!

Aydin tersenyum lebar sebab hari ini trip kami sampai ke hotel tepat waktunya. Pukul 10.30 malam aku dah tidur! Malangnya pukul 3.00 pagi aku dah sedar. Rasa dah puas sangat tidor. Tak sabar nak teruskan perjalanan selanjutnya!