Friday, March 6, 2015

Istanbul Aku Mari!

Bertemu Moershidah  keturunan Melayu
Capetown ketika transit di Doha. Sama-sama
menuju ke Istanbul bertemu anaknya yang
bertugas sebagai sukarelawan Palestine!
Beliau amat bangga mengaku keturunan
Melayu biarpun sepatah
perkataan Melayu dia tidak tahu!
Assalamualaikum pembaca yang dirindui semoga berada di bawah lindungan-Nya!

Alhamdulillah bersua semula biarpun aku agak sibuk,  tapi bila mood datang jangan diabaikan! Tunggu apa! Ketuklah cepat! Seperti dijanjikan aku nak sharing tentang percutian aku dengan pembaca! Sebenarnya aku malu... maklumlah orang lain dah serata negara  berjalan... aku baru terhegeh-hegeh nak tenguk negara orang!

Namun aku amat bersyukur, bukan semua orang dapat melancung ke negara orang biarpun duit berlambak-lambak! Ada orang suka simpan duit sehingga sayang untuk dibelanjakan biarpun untuk diri sendiri! Akhirnya duit ditinggalkan begitu sahaja tanpa dimanafaatkan. Yang seronoknya waris yang tinggal tidak perlu bersusah payah mengumpul duit! Silap haribulan tak sampai sebulan duit boleh habis sebab tidak merasa kepayahan untuk mencarinya! Itulah cebisan kisah kehidupan realiti bukan rekaan tapi kenyataan!

Aku belajar dari pengalaman. Biarpun gaji kecil aku masih mampu menikmati kehidupan dengan seadanya! Hidupku simple! Ramai orang bujang tinggal dengan keluarga pun tapi masih mengeluh tak cukup duit! Bila diimbas semula, dengan gaji kecilku aku membantu anak-anak saudaraku yang mana kehilangan ayahnya (abang dan kakak - ibu tunggal). Setiap bulan aku peruntukkan untuk mereka! Bila kurenungi semula bagai tidak percaya bagaimana gaji yang kecil dapat membantu mereka! Kini mereka sudah berkeluarga. Aku tidak pernah mengharap balasan cukuplah aku dihargai!

Dalam meniti usia senja, biarlah aku mengembirakan diri sendiri sementara Allah meminjamkan kesihatan yang baik. Tak perlu nak himpun duit berkepuk-kepuk dalam bank seolah-olah duit itu yang menjaga aku nanti. Jangan lupa semuanya dari Allah dan jangan putus minta pada-Nya. Ramai orang susah simpanan dalam bank pun tiada tiba masanya mati! Apa bezanya orang kaya ada berjuta-juta duit akhirnya mati juga. Rumah pun sama, saiz pun sama dan material pun sama! Oleh itu manafaatlah sebaik-baiknya kehidupan disamping ibadah kepada-Nya. Semoga kita dilindungi dan dirahmati-Nya!

Melalut pulak aku ni! Ya, sementara kaki boleh melangkah aku akan melihat dunia luar. Banyak perkara yang aku dapat belajar dari negara orang. Baru-baru ini aku pergi melancung ke Turki! Sebenarnya Turki bukan pilihan pertama!  Pilihan pertama aku adalah Eropah! Mungkin belum ada rezeki tiba-tiba trip ke Turki ada diskaun sehingga RM1000. Ketika itu aku berkira-kira nak pergi atau tidak sebab jatuh musim sejuk!  Trip 11 hari 9 malam rasa amat murah dan berbaloi dengan tawaran istimewa itu!

Semasa di airport baru aku tahu trip kami hanya 17 orang. Yang idealnya satu keluarga dari Sarawak, satu keluarga dari Sabah, sepasang suami isteri, ibu & anak dan aku dan partner dari Semenanjung! Agensi travel biasanya berlepas ke sesuatu destinasi kalau lebih 25 orang! Terima kasih pada big bos agensi tersebut kerana tidak mahu menghampakan kami. Oleh kerana kami tidak mencukupi 25 orang, grup kami tiada leader dari agensi tersebut. Tiada masalah dan rata-rata mereka ni kaki jalan! Di Turki nanti wakil travel menunggu!

Perjalanan selama 12 jam memang meletihkan termasuk transit di Doha. Di airport Istanbul sudah terasa kesejukannya ditambah hari malam dan hujan renyai-renyai. Setelah setengan jam menunggu wakil travel di Istanbul sampai! Hampir satu jam perjalanan ke hotel sebab traffic jam. Di dalam kesesakan beberapa susuk tubuh manusia berdiri di tengah-tengah jalan raya menjaja barang. Ya Allah sejuk tu! Aku di dalam bas terasa amat sejuk inikan berada di luar! Mungkin mereka sudah imun dengan kesejukan sambil memegang  air mineral, pisang dan bunga ros kebetulan keesokan hari Valentine! Semuanya tuntutan kehidupan! Ada yang selesa dan ada yang susah!

Sampai di hotel wakil dari agensi travel menunggu kami. Aydin adalah tour guide kami. Dia yang mengurus perjalanan, penginapan, pengangkutan dan makan. Handsome orangnya dan bermata hijau! Hi hi macam Shammi Kapoor masa muda! Rata-rata orang Turki bermata coklat! Selepas makan malam acara bebas! Pagi esok kami akan check out dan melawat sekitar Istanbul dan meneruskan perjalanan ke Canakale sejauh tujuh jam perjalanan. Selesai makan malam aku beranikan diri bersiar-siar di depan hotel, sejuknya! Ketika itu aku hanya memakai baju sejuk nipis sahaja.

Rupa-rupanya ada sebuah masjid yang amat cantik dan besar bersimbah cahaya lampu jalan betul-betul seberang jalan di depan hotel! Aku mencari sudut yang cantik untuk mengambil view. Tiba-tiba kedengaran suara anak-anak dan perempuan tidak jauh dari aku berdiri. Ya Allah pengemis! Homeless! Mereka bersandar di dinding yang mana masih terasa hujan-hujan halus dan kesejukan hingga ketulang. Mereka memandang ke arahku  sambil mengangkat tangan seolah-olah mahukan sesuatu!

Klik! Klik! Cukuplah malam ni aku ambil gambar. Sejuk sangat! 10 minit sahaja bertahan. Aku tidak mampu memikirkan tentang  wanita dan anak-anak itu. Memang kasihan! Aku mesti rehat dan tidur. Lapan pagi esok mesti tunggu di lobi berserta beg kami!

BERSAMBUNG

Masjid cantik di depan hotel di mana aku menginap!

Bila ke negara orang paling aku suka
tenguk pokok! Cantik macam penyapu
!
Masjid cantik  pandangan dari roof top
hotel. Ketika itu cuaca agak mendung!