Tuesday, October 27, 2015

Panas… tetap berbaloi!

Assalamualaikum pembaca...

Dari Turpan, Xinjiang kami menaiki keretapi laju ke Dunhuang (provinsi Gansu) sejauh 600 km. Sepanjang perjalanan kiri kanan hamparan gurun Gobi yang panas tanpa tumbuhan dan haiwan mengiringi kami! Kalut juga ketika kami nak keluar dari keretapi kerana masing-masing membawa beg besar. Kami merancang betul-betul agar beg boleh dikeluarkan mengikut waktu keretapi berhenti.

Mencungap juga sebaik sampai di stesen keretapi, masing-masing bekerjasama menyambut beg. Tak sangka sungguh efisen! Kami meneruskan perjalanan dengan bas selama tiga jam ke Dunhuang. Cuaca amat panas lebih 45 darjah celcius. Aku pastikan minum air secukupnya. Tabik kepada pemandu bas yang sabar dan tidak letih-letih! Kiri kanan gurun Gobi, bilalah nak nampak pokok-pokok!

Masuk saja bandarraya Dunhuang keadaan lengang! Besar, cantik dan bersih! Tetapi... di sini aku tak nampak orang muslim seperti di Xinjiang. Ketika kami keluar dari restoran, aku ternampak satu keluarga muslim lelaki berkopiah putih dan wanita bertudung ralit memerhatikan kami. Mereka berhenti dipersimpangan jalan seolah-olah ingin menegur kami sambil tersenyum! Kami memberi salam dan melambai-lambai...Malaysia, Malaysia! Mereka terangguk-angguk tersenyum. Mereka betul-betul teruja kerana kami muslim!

Di Dunhuang apa menarik ialah sand dune atau padang pasir berwarna pucat keemasan. Pasirnya sangat halus sehingga sukar untuk aku berjalan. Bagi mereka yang cukup stamina bolehlah mendaki ke atas bukit! Hasrat aku nak pijak padang pasir dan menyentuh pasir yang halus tercapai seperti mana sebelum ini hasratku ingin mengepal salji tercapai jua! Sempat juga aku merasa naik unta berbonggol dua. Seronoknya digeleknya pinggang aku! Kalaulah hari-hari naik unta mesti ramping pinggang!

Kami ke Jiayuguan melawat Jiayaguan Pass, Overhanging wall iaitu menara pertama tembok besar China! Paling kami tidak sabar dan tertunggu-tunggu untuk melihat Bukit Pelangi atau Danxia Landform di Zhangye. Subhanallah cantik dan unik. Tiada sebarang tumbuhan di sini. Ada tiga peringkat untuk melihat view bukit pelangi ini. Ketika aku mendaki keatas punyalah angin kuat. Tangga pula tiada pemegang pastikan berhati-hati mendaki! Nak putus nafas aku sampai ke atas kerana keletihan ditambah tekak kering dan angin kuat...cepat-cepat aku teguk air dan menarik nafas dalam-dalam. Tapi hasil pandangan sangatlah menakjubkan!

Bersambung

Inilah Bukit Pelangi...bukan tipu ya! Warna berbeza dari satu tempat ke tempat lain!

Oasis di Sand Dunes. Jernih airnya. Bukit pasir dibelakang macam ombak dan permukaan yang licin!

Siapa larat dakilah ke atas!


Pagoda di tengah padang pasir dan oasis di sebelahnya. Warna pasirnya pucat!


Sebahagian menara Jiayaguan Pass dan bersambung dengan tembok besar China.

Inilah pintu pertama tembok Besar China.

The hanging wall China. Sebahagian tembok besar china. Membezakan dia tidak selebar seperti di Beijing! Panasnya di sini macam di Mekah!


Beralun-alun sand dunes sangat cantik!

Bukit pelangi macam kek lapis pulak!



No comments: