Monday, November 2, 2015

Kulihat hijau...

Sambungan

Hari ini kami bergerak ke Xining. Lamanya perjalanan tujuh jam sebab mendaki daratan tinggi dan berliku-liku! Masak-masak... berkematulah punggung duduk lama sangat! Perjalanan ke Xining cuaca perlahan-lahan berubah kesejuk.

Kami melewati sempadan Qinghai menuju ke Tasik Masin Qinghai, Xining. Tasik Masin Qinghai adalah tasik terbesar di China. Kalau pembaca rajin mengoogle tasik ini sangat cantik dikelilingi sejenis pokok renik berwarna kuning! Kali ni bas tak boleh gerak laju. Pendakian semakin tinggi!

Biarpun perjalanan lama, aku tidak terasa bosan sebab dihidang pemandangan sangat cantik! Kiri kanan padang rumput hijau, air sungai jernih mengalir. Menakjubkan kelihatan bebiri, yak, kuda dan lembu meragut rumput.  Dari jauh di atas puncak bukit bebiri kelihatan seperti kapas! Malangnya kami tidak dapat turun kerana jalan sempit tiada ruang untuk bas berhenti!

Sepanjang perjalanan aku terlupa entah berapa kali kami masuk terowong. Gunung batu ditebuk menjadi terowong! Memang dahsyat teknologi dan pembangunan mereka. Aku melihat empangan yang sangat besar di aras 1500 meter dari laut!

Kami singgah di sebuah bandar kecil dihuni oleh etnik Tibet. Kebanyakan mereka Islam! Kami makan tengahari dan bersolat di sini! Hampir remang senja kami sampai ke Tasik Masin Qinghai, memang tak banyak aku snap gambar! Cuaca semakin sejuk. Bila dah banyak jalan perut pun lapar! Di sini banyak kedai halal dan hotel.

Akhirnya kami sampai ke Linxia atau di kenali sebagai Little Mecca! Hari ini perjalanan memang meletihkan! 8.30 pagi kami gerak pukul 12.00 sampai ke hotel. Fuuhhh!! Yang paling lucu daripada riuh rendah merungut bila nak sampai, akhirnya terus senyap kerana terlalu letih! Tapi aku tabik kepada mereka walaupun berusia dari aku tapi cukup berstamina kerana mereka semuanya kaki jalan!

Kami disambut dengan ucapan salam. Pekerja di lobi memakai tudung! Pekerja lelaki memakai songkok (kupiah) putih.