Monday, November 2, 2015

Jauh berjalan luas pandangan!

Sambungan

Di Linxia, etnik Hui berugama Islam adalah majoriti. Ekonomi di bandar Linxia dikuasai oleh mereka! Tiada beza rupa mereka macam China jugak mata sepet! Aku lihat Islam di sini berkembang baik dan bebas lakukan aktiviti tanpa halangan. Bukan seperti di Xinjiang segala aktiviti agama di sekat, puasa dilarang!

Ketika  berjalan di sebatang lorong, aku terserempak sekumpulan pelajar baru pulang dari madrasah! Masjid-masjid lama di sini kebanyakan berciri binaan klasik China. Namun begitu masjid-masjid di China tidak mesra dengan kaum wanita. Kami tidak dibenarkan bersolat di masjid!

Akhirnya kami dapat bersolat di satu masjid kecil tetapi bahagian wanita terpisah dari bangunan masjid. Betapa untungnya di Malaysia tiada halangan untuk wanita bersolat di masjid.  

Di Lanzhou (bunyinya dalam bahasa mandarin lan...u) pembaca tekalah sendiri memang kotor bunyinya! Islam juga berkembang maju. Di masjid Xiquan terjumpa seorang China yang pandai bercakap Arab! Ada madrasah! Kalau pembaca tenguk rancangan di TV3 kisah hari raya korban di Lanzhou sangat menarik!

Aku perasan sepanjang perjalanan, aku tidak nampak pelancung Malaysia terutama Melayu. Jadi kami jadi perhatian. Bila kami beritahu dari Malaysia, spontan mereka cakap 'Shila Hamzah'! Wow nampaknya Shila Amzah memang popular di China!

Dari Lanzhou ke Xian aku naik flight dalam satu jam. Untuk pengetahuan pembaca, trip laluan sutera China yang aku ikuti adalah menyaksikan kesan peninggalan Islam, warisan dan budaya. Inilah laluan dilalui oleh pendakwah dari Tanah Arab untuk menyebarkan Islam dan ada yang terus menetap di sini!

Sedar tak sedar jarak perjalananku dari Urumqi di Xinjiang hingga Xian ialah 7000 km! Aku betul-betul rasa puas berjalan dan memanglah penat giler! Banyak perkara yang aku belajar dalam perjalanan ini disamping mengenali kawan-kawan baru yang baik dengan pelbagai latar belakang!

Lagi sekali aku naik flight ke Guangzhou untuk pulang ke Kuala Lumpur! Kali ini pemeriksaan tidaklah seketat seperti mana ke Xinjiang sebelum ini! Menurut ketua grup kami, kalau di Airport Xinjiang, kami kena buka tudung sewaktu discan seluruh badan! Oleh kerana itu trip kali ini, satu tempat menarik di Xinjiang di batalkan kerana terpaksa menaiki filght!

Jauh berjalan luas pandangan dan banyak pengalaman! Jangan lokek reward untuk diri sendiri! Bagiku melancung itu sangat bernilai dibanding seutas rantai emas dan berlian. Cantik di pandang tetapi tidak dapat dirasai dengan jiwa! Insyaallah kawan-kawan, kalau ada rezeki, sihat tubuh badan aku akan melancung lagi!

* Sesuatu yang menarik, ada porter wanita di salah sebuah hotel aku menginap! Mereka memakai skirt dan bertumit tinggi! Tetap bergaya walaupun memunggah beg besar berkali-kali dan menghantar hingga ke pintu hotel! 

* Di stesen keretapi di Turpan, beberapa porter wanita  mengangkat beg besar naik tangga tinggi! Stamina mereka kuat apatah ketika itu mengejar masa! Mungkin tekanan ekonomi dan desakan hidup mereka menjadi lebih gagah walaupun badan tidaklah sebesar manapun!


 Salah sebuah masjid di Lanzhou.

Peniaga ini sedang buat mi tarik di Muslim Street, Xian.

The teracotta warrior. Bangunan pameran ini seluas stadium bola. Ada tiga bangunan carigali teracotta.

Aku terserempak dengan pelajar pulang dari madrasah di Linxia.

Sebuah masjid lama berciri reka bentuk klasik china. Cholok dipasang dkawasan masjid untuk mewangikan suasana. Berbanding tokong china motif rekaan dengan haiwan dan patung! Hiasan dan rekabentuk dimasjid bermotif tumbuhan dan ukiran khat.


Pelbagai kismis dan kacang dijual.

Masjid Xiquan di Lanzhou.


Hiasan dan reka bentuk dalaman masjid lama.

Buah lai china yang muda di persekitaran masjid.

Muslim street di Xian.


The City wall  dibina dari diceroboh oleh musuh beberapa abad yang lalu.











3 comments:

NOOR said...

Terima kasih atas komen saudari. Saya doakan saudari semoga dapat kesana! Insyaallah

Unknown said...

Assalamualaikum,Akak boleh advise travel agent yang mana buat trip laluan sutra nih?

NOOR said...

waalaikumusalam...akak ikut safirgotravel...boleh layari websitenya...www.safirgotravel.com