Friday, September 5, 2014

Catatan Perjalanan hajiku! (Part 2)



Di Mina keadaan amat sempit! Nak baring pun semuat-muat badan! Jemaah berjuta. Pandangan semua sama, putih belaka! Jangan sesekali kita menganggap semua tahu dan ambil mudah! Silap haribulan kita boleh sesat! Seorang professor dari IPTA hilang beberapa hari dan ditemui di khemah jemaah Indonesia! Di Madinah sekali lagi beliau hilang!

Cuaca sejuk dan angin kering ditambah dengan aircon yang kuat aku hampir asma! Ditambah batuk dan selsema yang teruk! Bibir pecah berdarah biarpun  sudah disapu dengan pelembab.  Ubat batuk telan tiga botol pun tidak berkesan! Namun ibadah mesti diteruskan. Itu tanggungjawab
kita kepada-Nya!

Travel agensi haji yang aku ikuti merupakan jemaah paling ramai. Beribu! Dapat tak pembaca bayangkan kami jemaah wanita lebih 1000 orang berkongsi bilik air yang ada lima buah saja! Faham saja ya! Ada terkencing dalam seluar. Jemaah yang uzur kami  utamakan! Aku  ambil jalan mudah! Sepanjang tiga hari di Mina tak mandi pun! Basuh muka, gosok gigi, ambik wuduk! Nak buang air besar pun terencat! Lagipun badan tak berbau sebab angin sejuk kering, berpeluh sekejap sudah kering!

Akhirnya kami dapat sempurnakan wajib haji di Mina. Kembali ke Mekah aku meneruskan untuk melakukan rukun haji iaitu tawaf ifadah! Lazimnya waktu begini keadaan masjid sesak luarbiasa! Ini kerana para jemaah ingin bertahalul segera dan ada yang akan berangkat kembali ke tanah air masing-masing!  Terpulanglah rezeki masing-masing samada mudah atau sulit! Kami melakukan tawaf ifadah pada jam tiga pagi. Alhamdulillah selesai!  Namun ada jemaah mampu melakukan satu pusingan tawaf kerana pusingan hampir tidak bergerak dan terpaksa balik ke hotel kerana sesak nafas.  Terpaksa disambung keesokkan harinya!

Satu perkara yang aku ingin ingatkan, jangan kita sesekali fikirkan perkara tidak baik samada sengaja dan tidak! Selepas menunai umrah kali ketiga aku berniat nak buat umrah untuk arwah ibuku! Manalah tahu lepas ni tak dapat buat pulak! Bisik hatiku! Ketika aku bertawaf pada pusingan pertama, aku terbatuk langsung terkucil walhal batukku perlahan saja. Aku menyuruh suami teruskan tawaf dan aku mencari tandas. Setahuku tandas hanya di luar, ditempat lain tak tahu pulak! Bertawakal terus berjalan, bagaikan terdorong aku nampak pintu terus keluar. Hanya beberapa langkah tandas di depan. Selesa hanya beberapa kerat saja jemaah! Tak ingat aku pintu nombor berapa!

Sebaik menuruni tangga untuk menyambung tawaf, aku terlangkah dua mata anak tangga mungkin cahaya lampu kurang terang! Hampir aku tersungkur! Serta merta tapak kaki terasa amat sakit hingga tidak boleh berjalan! Macamana ni? Dataran kaabah semakin padat dengan manusia, aku masih dipinggiran buntu tak tahu macam mana berjalan!

Aku pasrah dan mohon pada-Nya semoga dipermudahkan! Dengan menggunakan kelima-lima jari kakiku, aku terincut-incut dalam kesakitan! Aku bergerak hampir dengan Kaabah agar cepat selesai dan kurang impak kesakitan!

Tamat pusingan ke tujuh dan berdoa, aku ternampak suami menunggu di tiang! Masa itu aku hampir tak larat nak jalan! Aku berpaut di bahunya untuk meneruskan saie sejauh 2.7 km! Betul-betul ujian! Lantas aku teringat dibenakku di hotel tadi. Cash Allah bagi! Aku tidak boleh  buat umrah lagi. Pergi ke masjid tidak dapat setiap waktu kakiku bengkak dan bentan! Apatah jarak hotel penginapan 500 meter dari masjid!

Kesakitan mengingatkan aku kepada mereka yang tidak sempurna dan uzur beribadah! Sepanjang di masjid berbagai rupa dan keadaan jemaah! Ada jemaah buta hanya berteman tongkat tanpa dibantu oleh sesiapa dengan mudah bertawaf. Subhanallah, kelilingnya lapang. Sedangkan kami bersesak-sesak dan tolak menolak! Ada jemaah menginsot dengan punggung bertawaf. Di tempat saie, aku ternampak jemaah wanita terlalu tua dan amat lemah sekali! Belum pernah aku melihat wanita terlalu tua dan uzur berjalan. Tapi dia mampu bergerak tanpa mengguna kerusi roda!

Bersyukurlah kita dalam keselesaan, adakalanya kita gagal untuk bersyukur dan merungut! Di dalam kesibukan beribadah dan mencari pahala jangan kita sampai membuat dosa. Ada jemaah Indonesia dan jemaah Arab hampir bertumbuk nak rebut saf! Aku pernah sujud dikelangkang lelaki Negro! Walhal itu tempat wanita. Sebaik bersolat tiba-tiba lelaki itu solat depanku! Di sini kita tidak dapat menyempurnakan fizikal dalam solat seperti di Malaysia! Yang penting kita sama-sama dapat berjemaah! Banyak bersabar, banyak istighfar!

Sebelum ke masjid lepaskan hajat. Kalau sakit perut jangan pergi ke masjid sebab tandas jauh! Kes najis berterabur di depan kaabah satu contoh sebab jemaah terlalu nak mengejar pahala akhirnya mendapat dosa. Ketika itu aku tawaf sunat! Selesai tawaf aku solat subuh. Balik di hotel terkejut aku melihat iparku dan isterinya serta kawan sebilik sudah ada didepan hotel. Cepatnya sampai! Rupa-rupanya ada cerita ketika bertawaf!  


Ketika mereka bertawaf tiba-tiba ada satu rempuhan kuat dan terdengar suara menyebut najis! najis! Suasana haru biru! Kelihatan najis sudah terpijak di merata tempat! Sekejapan itu tali dirintang dan kenderaan pembersih mencuci najis. Ia kena dilakukan secepat mungkin! Ipar dan kawan sebilik terus rasa was-was dan buang terus stokin. Mereka solat subuh di hotel saja! Nasibku baik kerana agak awal selesai tawaf sebelum kejadian itu berlaku!


Bersambung




No comments: