Wednesday, September 24, 2014

Jom belajar renang!

Assalamualaikum pembaca disayangi semoga anda sentiasa diberkati dan dirahmati-Nya!

Aku berasa sedih bercampur geram membaca kisah adik bongsu dan kakak sulung mati lemas di dalam kolam renang di Kelab Rekreasi, Taman Melawati di dalam akhbar baru-baru ini!

Paling menyedihkan adik mangsa, Mohd. Alif menjerit merayu meminta pertolongan, boleh pulak dianggap gurauan! Bila dia betul-betul menangis barulah tergesa-gesa nak tolong tapi sudah terlewat! Hasrat Mohd. Alif berseronok bersama kakak dan adik menjadi tragedis! Sedihnya!

Dalam hal inilah, aku nak tanya siapa yang bersalah! Mangsa atau orang sekelilingnya? Sudah pasti  mangsa bersalah kerana mereka tidak pandai berenang! Tapi bagaimana pula yang pandai berenang, tiba-tiba diserang kejang otot atau serangan sakit jantung! Mereka juga boleh lemas! 

Jujurnya aku tidak boleh menerima kes kematian di kolam renang berbanding di laut atau sungai! Di kolam renang pastinya ada pengawal kolam! Apakah dalam kes ini tiada pengawasan dari pihak bertanggungjawab? Apakah sudah hilang nilai kemanusiaan di kalangan kita? Atau tiada kepekaan, masing-masing mementingkan diri sendiri?

Inilah permasalahan yang sering melanda dalam masyarakat kita. Undang-undang cantik, tapi pelaksanaan lemah. Apa guna kita dikenakan bayaran, tapi tiada kawalan! Kalau kolam rekreasi yang mempunyai kedalaman dua meter sudah pasti ada pengawal kerana risiko untuk lemas amat tinggi!

Kanak-kanak nalurinya memang sukakan air. Mereka tidak pernah fikirkan risiko! Aku pun dah tua pun sukakan air biarpun nampak macam badak air berendam! Apa aku peduli! Ibubapalah bertanggungjawab! Anak-anak disarankan belajar berenang sampai pandai!

Aku belajar berenang pun tidak dirancang setelah kawanku terlihat iklan kecil di dalam akhbar! Kami seramai enam orang rata-rata agak berusia belajar di sebuah kolam renang sewa! Kolamnya kecil tapi dasarnya curam. Paling cetek paras peha dan paling dalam dua meter. Pertama kali masuk kolam memang takut tapi rasa seronok.

Aku paling takut meluncurkan badan ke dalam air biarpun separas peha! Rasa nak lemas! Instruktor yang mengajar pulak ekpres! Dia lebihkan teknik dan skill. Belum rasa confident dan takut-takut dah di bawa ke bahagian dalam pulak! Aku hampir lemas setelah terteguk air bila mengambil nafas. Air tersangkut di anak tekak! Aku sesak nafas sampai fobia tak mahu belajar lagi!

Akhirnya dalam grup renang, akulah yang boleh berenang sehingga kini biarpun terlalu jarang berenang! Namun kesan yang ketara urat kaki yang sakit akibat jatuh tangga di Mekah terus hilang selepas belajar renang! Bukan itu saja berenang boleh keraskan lengan, kempeskan perut dan pinggul jadi mantap! Ia lebih berkesan dan cepat berbanding senaman kardio! Tapi itu dulu ketika aku gila berenang sekarang berenang atas katil aje!

Biarpun pandai berenang sifat waspada mesti ada bila berenang di kolam, sungai dan laut! Pastikan warm-up dulu sebelum masuk ke kolam kerana air kolam sejuk. Jangan terlampau berani biarlah kita takut asalkan selamat! Sebaiknya bagi yang tidak pandai berenang elakkan mengguna pelampung luncur! Ia menyebabkan terleka hingga ke tempat dalam! Itulah yang terjadi kepada kes lemas kerana terlepas pegangan  pelampung! Kalau tiada pelampung kita lagi rasa waspada kerana tahu di mana tahap kemampuan! Pesanku sekali lagi belum terlewat untuk belajar renang! Bukan saja menyeronokkan tapi hilang stres!
































Setengah kanak-kanak meletakkan pelampung luncur di bawah perut dan bergerak ke paras air yang lebih dalam. Ia amat bahaya bagi mereka yang belum pandai berenang! Bayangkan ketika itu tiba-tiba pelampung terpisah dari badan, risiko lemas boleh mengundang!

No comments: