Wednesday, August 20, 2014

Tepuk dada tanya iman!






Hidup ini bagaikan pantai! Sentiasa di pukul ombak! Begitu juga kehidupan kita sebagai kalifah di muka bumi ini! Allah meminjamkan segala nikmat yang tiada terhingga kepada hamba-Nya! Namun sejauh mana kita bersyukur atas nikmat Allah, hanya iman sahaja menjadi pengukur!

Memang mudah kita berbicara pasal iman! Hanya bermodal air liur dan bibir semua orang boleh berbicara mengikut kelebihan ilmu masing-masing! Bicara pasal iman, kita tidak teragak-agak mengatakan golongan ulama, ustaz-ustaz atau mereka berkelulusan bidang agama atau berkaitan saling dipandang tinggi imannya!

Malah mereka yang bertudung atau menutup aurat yang dikatakan sudah berhijrah turut dilabel tinggi imannya! Mudahnya masyarakat kita melabel dengan perkataan iman dan hijrah mengikut kefahaman mereka! Bagaimana pula mereka yang tidak menutup aurat tapi tidak pernah meninggalkan solat dan berakhlak mulia? Adakah mereka ini tidak berhijrah!

Kita imbau kehidupan wanita di zaman dahulu hingga era 80an. Rata-rata mereka tidak bertudung! Ibu saya pun tidak pernah bertudung sehingga beliau meninggal dunia! Adakah ibu saya tidak pernah berhijrah dan matinya pasti masuk neraka? Itu rahsia Allah!

Saya tersentap ceramah seorang ustaz di dalam video di mana sewenang-wenang mengata mangsa-mangsa M17.' Kalau mereka tidak puasa.... kalau mereka tidak menutup aurat...mereka matiii.....bla, bla.' Tidak sanggup saya mendengarnya. Marah dan sedih. Tak dapat saya bayangkan  kalau waris mangsa melihat ceramah ustaz itu! Kita nilailah dimana tahap iman ustaz tersebut!

Saya tertarik cara pendakwah terkenal seperti Dr Zakir Naik dan Yusof Estees menyampaikan ceramah. Pendekatan mereka mesra Islam bukan menjatuh hukum demi hukum. Mereka bukan saja  menarik non muslim mendengar ceramah tetapi mampu membuka pintu hati mereka sehingga mengucap syahadah! Subhanallah! Hebatnya mereka. Tak perlu ceramah  sehingga menjadi rancangan Raja Lawak untuk menarik hadirin! Mampukah ustaz-ustaz kita!

Tiada siapa yang mampu menilai iman seseorang! Namun kita boleh melihat dengan mata kasar cara kehidupan dan kesabaran seseorang bila diuji! Hakikinya hanya Allah sahaja yang layak menilainya! Siapa kita untuk mengukurnya dan mengaku sudah berhijrah! Kita hanya hamba! Sebagai hamba, kita mengikut perintah, jangan engkar, bukan meminta-minta pahala dan buat apa sahaja demi-Nya! Kita hanya layak meminta kepada-Nya agar kekalkan hidayah kepada kita. Tanpa hidayah kita sesat selama-lamanya! Semoga Allah ampunkan dosa-dosa saya yang kadangkalanya tertewas dalam ujian-Mu!










No comments: