Saturday, May 16, 2015

Namun ku punya hati!

Kekal hati yang hijau sehingga akhir hayat kita.....







Assalamualaikum pada pembaca yang disayangi semoga sihat disamping dapat beramal di sisi-Nya.


Alhamdulillah ketemu kita di alam maya! Maaf sudah lama aku tak posting kerana kesibukan tugas! Nak tulis apa errrk! Ilham-ilham datang kau segera! Hiii apa nak tulis ni! Kalau aku terus malas alamat blog ni terus jadi gajah mati...biarlah merangkak asalkan ada penyerinya!


Tiba-tiba aku teringat satu peristiwa sedih! Akulah menjadi saksi dalam peristiwa tersebut! Abu anak jiran berusia belasan tahun memang pelajar pandai dan aktif aktiviti sekolah. Namun kelebihan dia tidak pernah disanjung tinggi oleh ibu bapanya. Apa saja Abu buat terbaik ibu bapanya buat-buat tak nampak!


Ibubapa Abu lebih memberi tumpuan kepada abangnya, Lokman seorang oku yang cacat kaki dan tangannya sehingga sukar untuk makan dan bergerak sendiri. Ini membuat Abu menjadi bengang dan sakit hati. Sudahlah tidak pernah dipuji  disuruh pulak Abu memberi makan bila ibu tiada di rumah!


Hati Abu bertambah bosan dan marah! Maka terdengarlah bisikan syaitan agar membuat sesuatu kepada abangnya, yang sedang menganga mulut minta disuap! Biarpun Lokman insan cacat dan tidak boleh bercakap tapi akalnya normal! Hati Abu panas meluap-luap bila tenguk abang Lokman mengangga-nganga mulut macam anak burung! Nahhhh! Makan, makan lapar sangat ya! Tanpa rasa kasihan Abu menyumbat nasi kedalam mulut abangnya tanpa berhenti-henti! Belum habis mengunyah Abu suap lagi!


Lokman tercekik sampai naik buntang matanya! Tercekik ya! Minum air ni. Abu menyua air paip yang ditadah di dalam kole. Bila Lokman nak minum ditarik kole itu sambil ketawa mengekek-gekek! Sempat dua tiga teguk abang Lokman minum, Abu menyiram air ke atas kepala abangnya! Puas hati Abu meninggalkan abangnya yang menangis tersedu-sedu!


Perbuatan jahat Abu tidak pernah diketahui oleh ibu bapanya yang selama ini menaruh harapan boleh menjaga ketika mereka pergi ke ladang. Satu hari Abu buat hal lagi. Lagi sekali Abu ditugaskan memberi makan abang Lokman kerana ibu Abu membantu  jiran memasak kerana ada kenduri. Abang Lokman seperti biasa duduk di lantai sedia untuk disuap. Abu menyenduk luah kari kedalam baldi dan ditambah air paip sehingga setengah baldi.


Ambik kau! Kau mandi sekarang ya! Abu mencurah air bercampur kuah kari itu ke atas kepala abang Lokman. Abang Lokman menangis kepedihan sambil mengosok mata dengan tangannya yang bengkok itu! Abu bagaikan dirasuk hantu...dan terus mencelup air itu dan melumur pada muka abang Lokman! Abang Lokman terus meraung-raung!


Woiiii ni kerja kau ya Abu! Terkejut Abu tak sangka bapanya balik awal. Bapa Abu hilang sabar terus merembat Abu sampai separuh mati. Belum aku mati kau dah kerjakan abang kau! Macamana kalau aku dah mati nanti! Nah rasakan! Bukan setakat itu bapa Abu mengheret Abu ke halaman diikat pada pokok rambutan!


Ditinggal Abu hingga ke malam tiada siapa peduli. Abu kelaparan, sakit dan digigit nyamuk lagi. Timbul penyesalan di hati Abu. Tiba-tiba Abu ternampak pintu dapur berkuak perlahan-lahan, macam tidak percaya Abu melihat abang Lokman mengensot-gensot dan dimulutnya menjinjing air minuman di dalam plastik! Ya Allah kau ampun dosa aku. Mulianya hati abang Lokman! Bagaimana abang Lokman turun dari tangga dan mengisi air minuman ke dalam plastik!


Abang Lokman mendekati Abu, dan menyua bekas plastik kepada Abu. Tapi Abu tidak dapat mencapainya sebab tangannya terikat! Abu meraung menyesal malu pada dirinya sendiri. Baiknya hati abang Lokman biarpun selalu dihina oleh adiknya.


Airmataku meleleh entah berapa kali aku menyeka menyaksikan peristiwa tersebut! ....Pukkk! pukkk! Pukkk! Terkejut aku, rupa-rupanya Mardiah menepuk cermin kereta aku setelah 10 minit berada di dalam kereta dengan enjin kereta terpasang! Potong steam betul si Mardiah sambil mengesat air mata yang benar-benar menyentuh jiwaku setelah  kehilangan anak saudaraku lima bulan lepas.


Itulah rancangan kegemaranku Aku, Dia dan Lagu (Radio Klasik) berkumandang setiap jam 5.30 hingga 6.30 petang. Biasanya aku tidak sempat mendengar satu cerita sehingga habis! Cerita benar dikongsi dari pengirim yang pernah melalui peristiwa silam dengan cerita gembira, sedih dan lucu. Belum sempat habis cerita, aku dah sampai di depan rumah!


Selamat mendengar rancangan Aku, Dia dan Lagu.

No comments: