Saturday, December 28, 2013

Jangan cepat melenting bila terasa!

Assalamualaikum pembaca budiman. Malam minggu biasanya tak buat apa-apa pun. Lepak dan tonton TV aje. Tiba-tiba mood baik dan  ilham datang pulak...jadi jangan bertangguh! Lepaskan..tulis apa nak tulis!

Teman-teman sekelian apa perasaan bila diri kita dikenen dalam FB. Rasa marah dan balas balik, biar padan muka dia. Atau buat tak tau saja. Ha..inilah terjadi pada diri aku! Aku ni bukanlah pandai sangat tapi suka berkongsi dan ambil positif seandainya posting itu benar-benar berguna untuk kita!

Kebanyakan posting aku berdasarkan apa yang aku baca dan juga pengalaman! Jadi tak salahkan. Setiap kali aku posting, aku beriltizam akan belajar dari apa yang aku postingkan! Nak kenakan orang, jauh sekali. Namun kalau ia terkena pada batang hidung orang lain, mungkin kebetulan saja aku minta maaflah!

Pernah juga aku terbaca posting yang terkena batang hidung aku sendiri, tak pulak aku melenting! Ambillah yang positif. Nak ikut emosi? Silap tu..silap haribulan kerana emosi tak sedar posting kita lebih bersifat negatif. Akhirnya kawan-kawan kita dapat membaca perangai kita sebenarnya!

Dari tulisan kita orang lebih mengenali perangai kita sebenarnya! Jadi jaga-jaga bila nak posting tu! Ikutlah situasi yang sesuai. Aku ada seorang buddy berfb dengan si suami dan anaknya, berbual pasal nak ambil lesen memandu. Siap pulak nak minta diskaun pada sipolan untuk belajar memandu! Hissh merepek betullah! Apa masing-masing duduk lain bumbung ke sampai semua orang boleh baca hal peribadi kita! Memalukan saja! Inilah akibatnya terlalu ghairah berfb! Segala-galanya nak dikongsi dengan kawan!

Jadi kepada sesiapa yang tengah panas berapi dengan kawan, isteri, suami, anak dan sesiapa saja tak perlulah nak lepaskan kat FB! Sindir menyindir dan kenen mengenen. Elok orang tak tahu hal kita habis semua tahu! Apa yang dapat! Memanjangkan cerita pulak. Makin ramai yang komen lagi banyak memanjangkan dosa lainlah kalau komen yang baik! Kalau komen tuang minyak aje sah-sahlah semua dapat dosa.

Satu yang aku rasa pelik berdoa dalam FB. Doa terus pada Allah swt tak perlu ada perantaraan. Doa kita rahsia dengan Allah! Apa...doa pun nak kongsi juga ke dengan kawan! Hissh lupakan pasal doa macam tu....Agama kita dah ajar cara doa yang betul! Ikut saja yang disuruh! Oklah kawan-kawan, aku nak nonton TV ya!


1 comment:

Anonymous said...

Thumb up. Memang itulah realitinya.