Friday, December 6, 2013

Makan untuk hidup!

Assalamualaikum kepada pembaca budiman. Hari ini mood baik sikit dan ada masa untuk mencorat-coret! Cuaca seperti biasa sejuk, lembab dan sesekali hujan renyai. Bila cuaca lembab, selera perut pun bermacam-macam ragam. Mula membayangkan makanan yang sedap-sedap.

Janji  pada diri sendiri konon nak kawal makan dan bersenam....tapi tak pernah menjadi. Aku ni jenis seorang yang berselera makan. Tolak batu kayu aje. Kalau sedap makan banyak, kalau tak sedap makan sikit.

Bersyukurlah pada-Nya kerana kita dianugerah selera makan. Bayangkan kalau Allah tarik selera makan, tenaga  kita tiada, nak beribadah dan bekerja pun tak lalu. Aku pernah kehilangan selera yang teruk lebih dua minggu akibat demam panas! Rasa nak nangis,  hilang kudrat, segala-galanya rasa pahit.

Betullah, segala-galanya terletak pada akal untuk mengawalnya. Perut sudah kenyang, tapi nafsu itu mengeletek akal. Akal tak tahan digeletek, akhirnya tewas pada nafsu. Lagi sekali perut menjadi habuan segala makanan hingga kita menjadi malas!

Biarlah catatan ini menjadi pendorong untuk aku berubah! Bukannya sekadar angan Mat Jenin. Sudah sekian lama aku berangan seperti Mat Jenin. Cuma nasibku tidaklah seburuk Mat Jenin sehingga terjatuh dari pokok kelapa! Jadi sebelum 'aku terjatuh dari pokok kelapa' lebih baik aku berwaspada,  jaga pemakanan dan bersenam. Harap kawan-kawan yang bermasalah di luar sana sama-sama berazam untuk berubah!

Minggu lepas balik kampung, sarapan makan nasi lemak. Nasinya lemak giler. Oleh kerana musim durian, selesai makan nasi lemak, makan durian pulak! Fuhhh dasyatnya. Peringatan untuk diri sendiri:  Jangan selalu buat macam ni.

No comments: