Thursday, February 12, 2015

'Olek Godang'




Assalamualaikum kepada pembaca yang aku kasihi semoga kalian dirahmati dan dimakmurkan rezeki.

Alhamdulillah kita bersua semula. Ehem... macam mana nak mula ni! Ilham oh ilham cepat-cepatlah datang!  Terlebih dahulu aku ingin jelaskan posting sebelum ini yang mana aku ada menyebut tentang ritual yang dibuat oleh penganut Hindu! Jujurnya aku tidak pernah memuji ritual mereka! Aku cuma menyebut ketaatan mereka kepada agamanya! Itu saja tidak ada maksud tersirat! Aku harap pembaca tidak salah faham! Maafkan aku kalau ada tulisan ini membuat pembaca tidak selesa!

Sebenarnya apa yang ingin aku sampaikan kepada pembaca iaitu pada hari minggu ini adalah sesuatu yang amat istimewa yang bakal berlaku kalau diizinkan Allah di Masjid Sungai Jelutong iaitu kampungku yang amat kucintai. Majlis besar yang dinama 'Olek  Godang' akan berlangsung dihadiri oleh semua penduduk kampung asal dan keturunan  tidak kira di mana berada. Perancangan ini berlaku  secara spontan. Ia bermula dari grup whats'up dengan 100 ahli yang semuanya berusia lebih 40 tahun dan yang paling tua berusia 66 tahun.

Grup whats'up pada awalnya diujudkan untuk jemputan perkahwinan oleh admin! Akhirnya di sini bermula pertemuan orang kampung yang sukar untuk bertemu biarpun di hari Raya dan majlis perkahwinan! Bila masing-masing berkeluarga dan tinggal di perantauan maka makin jauhlah hubungan antara satu sama lain! Nah! Sekarang kami dapat bersembang biarpun lebih 30 tahun tidak pernah mendengar khabar! Ada berita gembira dan ada berita sedih! Itulah hakikat kehidupan!

Namun majlis Olek Godang yang bakal berlangsung dan menjadi sejarah pada hari Ahad bersamaan 15 Februari tidak dapat aku hadiri kerana bercuti di negara orang! Itulah kalau rezeki tiada dalam mulut pun boleh terkeluar! Kami warga Kampung Sungai Jelutong menghitung hari bercampur baur perasaan seronok pun ada kerana akan bertemu sanak saudara dan kawan-kawan sepermainan dari kecil! Sama-sama mandi sungai, bergelumang lumpur sawah padi! Pendek kata nostalgia di alam kanak-kanak muncul kembali!

Tidak kurang perasaan cemas pun ada! Kami dari grup whats'up semua terlibat gotong-royong dari sembelih lembu, menebang sawit untuk dapatkan umbut, menyiang, meracik sehinggalah selesai memasak!  Perasan cemas ini semakin memuncak takut-takut nanti makanan tak cukup untuk di santap bersama. Biarpun majlis ini berjalan secara santai, kami bekerja kuat untuk mewar-warkan majlis ini melalui telefon, FB dan juga Radio Seremban.

Kampungku sudah lama sunyi kerana ramai tinggal di bandar! Yang tinggal hanya orang-orang tua. Dengan adanya julung-julung majlis ini, di harap banyak saranan dan objektif tercapai. Kami ingin lihat kampung kami hidup kembali! Semoga agenda majlis berjalan lancar seperti dirancangkan dan aku doakan semoga sukses!

Kepada mereka, anak-anak dan cucu-cucu yang berasal dari Sungai Jelutong yang berada seluruh Malaysia baliklah pada 15 Februari ini. Kami menanti kedatangan anda!










No comments: