Tuesday, February 3, 2015

Tua... tapi masih menawan!

Assalamualaikum pembacaku yang budiman semoga kalian diberi kesihatan yang sihat dan sejahtera!

Hari ni cuti Thaipusam apa nak buat! Teringat kawan-kawan dan mood baik jangan ditangguh-tangguh takut ilham hilang nanti! Ahad lepas semasa aku melalui highway ke Seremban aku terkesima melihat beberapa orang berbaju kuning berjalan kaki dalam keadaan yang letih!

Barulah aku teringat mereka ni penganut Hindu, yang menjalani ritual kerohanian dengan berjalan kaki dari Seremban ke Kuala Lumpur menjelang Thaipusam! Ada di kalangan mereka wanita yang sudah tua! Matahari terpacak dan bahang panas dari lebuhraya langsung tidak mengugat ritual mereka! Ketaatan mereka untuk meningkat ketahap nirwana amat dipuji kerana setiap agama mengajar perkara yang baik!

Teringat aku ketika mengerjakan umrah pada musim panas pada tahun 2013. Mutawif membawa rombongan kami bertawaf pada jam 11 dan 1 tengahari! Mutawif cakap biar dapat rasa dalam pelbagai waktu! Namun ada di kalangan jemaah meroyan, merungut panas! Disuruhnya aku bercakap dengan mutawif agar ditukar waktu bertawaf. Pening kepala aku dibuatnya! Aku mampu menasihati supaya bersabar bertawaf bukan lama pun! Kita nak beribadat bukan bercuti! Maklumlah suhu ketika itu 48 ke 50 celcius. Terasa kaki bagaikan digigit kepanasan.

Sekali lagi waktu bersai, jemaah ini memilih bertawaf di tingkat 3 sebab ada kenderaan yang boleh dikawal sendiri! Tak sangka jemaah itu yang jauh lebih muda dari aku dan sihat tapi ambil jalan mudah! Bukannya panas pun semuanya beraircon! Sedangkan kenderaan itu untuk orang yang hilang upaya! Tapi bila bershoping sakan mereka tak pulak rasa letih! Kalau itu yang mereka nak Allah tunaikan! Menunai umrah adalah perkara berat kalau dilihat disudut ibadah tapi ringan bagi mereka yang hanya mengambil mudah dan mahu cepat selesai!

Oklah kawan lupakanlah soal itu! Kita mohon pada Allah agar didorong ketaatan pada-Nya dengan penuh keikhlasan! Kelmarin aku bertemu kawan-kawan sekolah semenjak meninggalkan bangku sekolah tahun 80 dan 82. Apa yang menarik pertemuan ini kerana ada di kalangan  kami sudah menjadi nenek! Hilaian ketawa kami bagaikan di bangku sekolah apatah pertemuan tanpa partner masing-masing!

Kalau pembaca ingat tentang posting aku 'Gunung berapi tidur' kisah cikgu Muniandi jatuh dari kerusi. Hah Hasnahlah punya kerja dan dibantu beberapa orang kawan! Hasnah menjawat penolong Ketua Pengawas dan murid yang pandai di zaman persekolahan! Siapa sangka Hasnah ni pergi menoreh getah membantu orang tuanya! Habis belajar di UM dan bekerja, Hasnah akhirnya berhenti kerana terpaksa menjaga ibu dan ibu mertuanya sakit selama 10 tahun! Tak sangka Hasnah seorang isteri yang kuat apatah suaminya juga ada penyakit kanser! Terasa jelas tapak tangannya yang kasar!

Yati pula macam lipas kudung. Memang superwoman. Menjalankan perniagaan sendiri! Dialah memasak untuk kami semua! Selesai makan nasi arab, dijamunya pula roti canai panas-panas! Pendek kata kalau suami pergi dulu pun tiada masalah baginya kerana beliau sangat independence! Semoga Allah beri kesihatan yang baik untuk Yati.

Malis pula tetap anggun dan mantap fizikalnya! Masih aktif dan perwatakan ceria! Tahniah juga pada Roy yang mampu mencomelkan dirinya seperti anak dara! Ingat tak pada Fid yang aku posting sebelum ini. Memang nenek vogue! Memang cantik! Kulit muka mulus macam usia 35 tahun! Patutlah abang aji gila padanya! Namun ada juga bersendirian dan tidak pernah berkahwin! Biar apa pun kisah disebalik senyuman dan hilai ketawa kami, alhamdulillah Allah telah pertemukan kami semoga pertemuan ini membawa ikatan silatulrahim hingga ke akhir hayat! Banyak perkara yang dapat aku pelajari dari pertemuan ini, ternyata Allah masih mengasihiku dan bersyukur pada-Nya!

Agak-agaknya yang mana Hasnah, Yati, Malis, Roy dan Fid! Kawan-kawan tekalah sendiri!



No comments: