Sunday, June 28, 2015

Kalaulah usia masih muda....

Assalamualaikum pembaca disayangi semoga ceria dan menjalani ibadah puasa ke 10 hari. Pantasnya masa berlalu. Rasanya satu minggu macam tiga ke empat hari sahaja. Pelik bukan jam tetap berdetik macam biasa tapi masa semakin pantas sehingga kita tidak mampu mengejarnya!

Bagaimana mereka yang mempunyai kehidupan berkeluarga, sedangkan aku sendirian berhad pun tidak cukup masa! Jadi rancanglah masa dengan bijak dan ikutlah kemampuan diri! Aku respek pada mereka yang boleh buat dua ketiga pekerjaan dalam satu masa! Contohnya dalam Ramadan ni ada yang mampu buat biskut hingga ke pagi lepas tu bersiap nak pergi kerja pulak! Itu pengalaman dari ofismate akulah!

Terus teranglah aku tak mampu! Badan ku bukan macam 20 tahun yang lalu! Dulu kerja apa aku tak buat! Kerja kasar lelaki aku buat! Masa tu badan kuat dan lambat rasa letih! Tenaga macam lelaki! Sekarang kenalah akur, Allah sudah tarik nikmat itu perlahan-lahan! Sendi-sendi, urat-urat semua dah sakit! Pendek kata badan ni sekarang terlebih manja sehingga sendi makin mengetat!

Bila fikir persiapan hari raya mulalah aku rasa lemah! Nak buat biskut hii malasnya! Beli pulak mahal rasapun tak seberapa...buruk-buruk biskut aku pun rasa masih sedap. Oleh kerana diserang sindrom malas yang melampau, aku buat biskut tak perlu guna acuan! Lecehhhh! Semua jenis biskut aku gentel letak dalam cup! Selesaiiii! Bila sudah masuk dalam balang rupanya cantik berwarna warni lama-lama biskut tu semua terpisah dari cup! Haha habis juga! Memang orang macam aku tak layak buat kerja berlembut ni!

Maklumlah aku perangai kasar macam lelaki. Masa kecik-kecik kawan dengan budak lelaki pakai seluar pendek panjat pokok, terjun dari jambatan ke dalam sungai! Memang seronok! Bulan puasa pun merayau tak tahu letih.

Satu ketika di bulan puasa beberapa tahun yang lepas, aku balik kampung. Kakak aku ada bela kambing boer yang besar. Seekor kambing beratnya mencecah lebih 40 kg. Ada seekor tu dah lama monyok tak sihat. Asyik sayang saja sembelih pun tidak juga. Memandangkan kambing tu makin lemah akhirnya kakakku menyuruh jiran sembelih kambing itu!

Masalahnya siapa nak melapah ni. Kebetulan jiranku pun sibuk dan ada hal maklumlah nak raya. Mahu tak mahu aku dan kakaklah buat kerja lelaki ni! Parang pulak tumpul...aduh sabar ajelah! Masa mengantung saja jiranku bantu sebab berat! Lepas tu kerja melapah bermula! Aku ni sebenarnya seorang penyayang pada haiwan. Mudah kasihan! Mungkin berkat bulan puasa tu Allah beri aku kemampuan melawan perasaan itu! Selesai mengeluarkan segala isi perut kambing kerja menyiang pulak!

Yang kelakarnya kakak aku entah berapa kali berbaring atas tikar yang di bentang kerana sakit pinggang! Pendek kata 70 peratus kerja melapah dan menyiang tu akulah yang buat! Huissh letihnya ujian bulan puasa! Kalaulah dapat teguk air batu bandung waktu itu mahu satu jug besar pun boleh habis kerana hausnya!

Bila aku renung balik macamana aku boleh selesaikan kerja itu! Hakikatnya kerja kasar tu memang kesukaanku sebab itu yang aku mampu berbanding kerja-kerja lembut biarpun usiaku bukan muda lagi! Jadi dalam hidup ini tidak perlu kita mengikut orang! Kita buatlah sesuatu yang kita suka dan mampu kita buat. Allah jadikan hamba -Nya berbeza-beza!

Tidak hairanlah lepas kenduri atau hari raya kerja-kerja menyental periuk hitam masih aku yang lakukan! Biarpun badan sana-sini dah rasa sakit. Masa tulah sendi-sendi diguna sepenuhnya! Tenguklah raya tahun ni! Harap-harap tahun ni taklah kut!

Kambing boer kesayangan kakakku kini sudah tiada lagi. Habis dijual! (Gambar hiasan)








No comments: