Tuesday, September 2, 2014

Indahnya alam!






 Jambatan akar di Meghalaya.



 Zaman kanak-kanakku banyak masa dihabiskan di persekitaran rumah, sungai, pingiran hutan dan juga di kebun. Biarpun pernah membesar di bandar, aku amat beruntung kerana masih banyak ruang untuk bermain dengan alam! Tidak hairanlah jiwaku dekat dengan alam semula jadi!

Kasihan anak-anak zaman ini, mereka tidak sebebas seperti aku kerana kejadian jenayah semakin berleluasa. Kejadian culik pula semakin menjadi-jadi! Ibu bapa mana yang tidak risau! Anak-anak sudah tentu bosan kalau berkurung di rumah saja! Pilihan akhir ibubapa belikan alat gadget agar anak-anak tidak keluar rumah tidak tentu arah!

Namun bagi anak-anak yang tinggal di kampung,  mereka masih berpeluang bermain dan bertemankan alam sekitar! Bagi ibu bapa jangan terlalu membiarkan anak-anak asyik dengan gadjet sahaja! Sesekali bawalah anak-anak berkawan dengan alam! Kenalkan pelbagai spesis flora dan fauna! 

Masih ada anak-anak kita tidak kenal buah-buahan tempatan apatah pokoknya! Antara buah duku dan langsat pun tidak tahu! Kena tanya Mr Google dulu! Fikir-fikirkan wahai ibubapa!

Sebut tentang alam semula jadi, aku ingin berkongsi gambar yang ambil dari wikpedia dan blog! Tidak lupa kredit kepada Amos Chapple yang banyak menghasilkan foto menarik!

Meghalaya, India sebuah negeri yang paling lembab di dunia! Mawsynram daerah di Menghalaya diistiharkan kawasan paling lembab dengan taburan hujannya 1200sm!

Apa yang menariknya ingin aku kongsikan di sini tentang jambatan yang dibuat dari akar. Jambatan akar banyak dibina di Meghalaya kerana hakisan kerap berlaku ditebing sungai akibat hujan lebat yang luarbiasa.

Pokok yang selalu dijadikan jambatan akar dari spesis Ficus elastica! Jambatan akar ini mengambil masa 10 ke 15 tahun berfungsi sebaiknya. Kekuatan dan keteguhannya amat luarbiasa!



Jambatan akar di Padang.


Jambatan akar  turut didapati di Pulut-pulut dan Lubuak Glare, Padang, Sumatera Barat. Ia telah dibina oleh seorang ulama Pakih Sohan untuk memudahkan beliau berulang alik menuntut ilmu!  Jambatan ini dipercayai sudah berusia lebih 100 tahun!

Alangkah menariknya kalau ada jambatan akar di negara kita! Sudah pasti menarik pelancung dalam dan luar negara! Pandangan unik ini  tidak kita temui di negara maju! Yang pastinya negara tidak maju mempunyai nilai artistik yang sukar ditafsir keindahannya! Kehebatan dan kreatif makhluk bernama manusia terserlah di mata zahir tersembunyi di mata hati!






1 comment:

Anonymous said...

Takjub tgk nyer.. subhanaAllah