Saturday, April 18, 2015

Istanbul aku akan datang lagi!

Assalamualaikum para pembaca yang sudi membaca blogku. Semoga kalian sentiasa diberkati rezeki dunia dan akhirat!

Sebaik aku melangkah keluar dari lif aku terpandang seorang lelaki kurus berambut hitam, berjanggut dan bermisai nipis. Aku dah dapat agak inilah si Ardan. Berbadan kurus, bermata coklat gelap dan wajah agak serius. Sebaik naik bas Ardan memberi salam. Bahasa Inggerisnya lebih fasih dan lancar! Bila memberi salam terasa seronok kami menjawabnya! Sebab Aydin tidak pernah memberi salam! Aydin ni syiah! Biasalah orang syiah memang susah nak beri salam!

Pagi ini kami akan melayari selat Bosphorus selama dua jam! Alhamdulillah hari ini panas! Suasana terang benderang. Wow! Memang cantik panorama sepanjang perjalanan selat ini yang memisahkan Asia dan Eropah! Selat ini dihubungi dengan dua jambatan antara Asia dan Eropah! Jambatannya macam Golden Bridge, San Francisco!

Biarpun panas, cuaca amat sejuk! Apa yang dapat aku lafazkan dikala itu betapa pengasih Dia meminjamkan keindahan-Nya kepada hamba-Nya. Kami turun naik, bersidai di tepi bot biarpun sejuk kerana tidak mahu terlepas menyaksikan pemandangan indah! Adakalanya aku bersendirian di tepi bot sambil melelapkan mata! Aku menyedut  nafas segar sedalam-dalamnya! Tiba-tiba satu perasaan hiba menerjah jiwaku... aku benar-benar dapat menghayati betapa Allah amat mengasihiku! Alhamdulillah aku dapat merasainya!

Banyaknya masjid indah dan bangunan cantik tinggalan sejarah! Turki kaya sejarah, kaya keindahan, orangnya cantik tampan tapi adakah jiwa mereka seperti keindahan Turki? Seperti diterangkan oleh Aydin, golongan muda ramai tersasar dari pegangan agama! Kehebatan Ottaman tidak akan berulang lagi! Tanpa Ottaman Turki tidak segah seperti sekarang. Allah memberi nikmat kepada rakyat Turki hasil perjuangan kerajaan Ottaman menegakkan Islam! Namun sejauhnya mana hamba-Nya menikmati rahsia anugerah dari Allah... hanya Dia sahaja yang tahu!

Melalut pulak aku! Kami pergi ke Spice Bazaar pula! Pelbagai rempah, manisan, kekacang, aneka teh, cenderahati dan bermacam-macam lagi ada jual di sini! Dalam masa sejam aku pastikan barang diperlukan saja aku beli. Memang menarik! Teringin juga nak beli rempah dan saffron. Tapi takut terperam sampai expired pula! Aku sekadar membeli karkade (rouselle kering), lokum, kekacang dan barang hiasan sebagai kenangan!

Selepas itu kami berkunjung ke Masjid Ayub Al-Ansari iaitu sahabat Rasulullah dan pernah menjadi panglima perang mengalahkan Constantinople. Makamnya ada di sini. Kami berkesempatan solat berjemaah. Sedia maklum ruang solat wanita  amat sempit. Sedangkan jemaah wanita ramai dan bersesak-sesak nak solat. Ada seorang wanita Turki baik hati memberi ruang untukku setelah sekian lama berdiri tersepit! Syukur pada-Nya! Aku menepuk-nepuk bahu wanita itu sambil tersenyum. Sebaik nak mulakan solat, seekor kucing gemok tidor betul-betul tempat aku bersujud! Buat dek aje! Tak takut langsung pada orang ramai! Mungkin dia nak cari tempat panas kut! Puas juga aku bersilat mengelak dari menghimpit dia! Bertuah punya kucing!

Di depan makam Ayub Al-Ansari ada punca air yang dikatakan suci. Kawasan berpagar ini tak nampak apa-apa sebab diselaputi salji. Aku lihat ramai orang Turki berdoa! Banyak juga kepercayaan dan bidaah di kalangan mereka! Lawatan terakhir kami ke Masjid Sulaimaniyyeh. Ketika Ardan briefing, beberapa anak-anak kecil mengelilingi kami minta duit! Aku bagi coklat tapi sebenarnya mereka mahukan duit! Aku lihat ibu-ibu mereka duduk tidak jauh sambil memerhati. Wajah mereka tidaklah seperti Turki mungkin Kurdistan!

Masjid Sulaimaniyyeh dibina pada abad ke 16 oleh arkitek Ottaman, Mimar Sinan. Di dalam masjid ini kemudahan seperti hospital, perpustakaan, madrasah, dapur dan ruang untuk orang miskin. Ardan walaupun agak garang tapi amat tertib di dalam masjid. Sambil duduk dia memberi keterangan panjang lebar ada kalanya aku lost sekejap! Cerita Ardan lagi, pakar khat sampai mata berdarah mengejar masa untuk menyiarkan lukisan khat yang menghiasi dome dan dinding! Dahsyatnya! Dari reka bentuk masjid hinggalah hiasan dalaman semuanya cantik dan indah! 

Inilah lawatan terakhir kami di Istanbul. Hatiku bercampur baur antara gembira, sedih dan rindu! Esok kami akan meninggalkan Istanbul, bumi Turki yang indah. Terus terang aku katakan trip ini sangat menghiburkan dan bertambah seronok lagi dapat mengenali kawan baru yang baik hati dan masing-masing ada kelebihan. 

Pada keluarga Sharkawi, Ronnie, Kak Tila, Kak Sarah, Azlina & Razak dan teman sebilik Aishah, aku sentiasa mengingatimu semua! Semoga perhubungan kami berkekalan dan terus menjadi teman travelling! 

Tidak lupa pada Aydin, Ibrahim dan Ardan! Namun Aydin dan Ibrahim selalu di hatiku! Mereka baik! Ibrahim walaupun tidak faham bahasa Inggeris tapi dia mampu berbual dengan kami macam itek dan ayam! Aku ingin pergi Turki lagi! Insyallah kalau Allah izinkan, Istanbul aku akan datang lagi!

Bangunan lama dan baru  menghiasi sepanjang selat Bosphorus
Manisan dan pandangan di pintu depan Spice Bazaar
Ardan ... di depan masjid Ayub Al Ansari
Mereka berdoa di depan tempat dikatakan air suci yang ujud di sini
Kenangan... bila dapat bersama lagi!
Bersama Ibrahim yang sentiasa tersenyum dan cool
Tak sangka pulak Aydin mahu berkongsi kisah peribadi!
Kak Tila lepas ni nak jalan ke mana pula?
Ronnie dan Aydin sampai terjatuh... ini mesti Ronnie teruja sangat!












No comments: