Monday, October 27, 2014

Alahai beluncas

Assalamualaikum pembaca dikasihi semoga sihat-sihat belaka.

Sabtu lepas aku menghadiri majlis pernikahan anak saudara di Pahang! Alhamdulillah selesai! Balik dari Pahang singgah di rumah abang.

Sambil membelek-belek pokok bunga ni (tak tahu namanya) dan tertanya-tanya butir apakah berwarna hitam bulat bertabur di dalam pasu dan dilantai!

Bila diamati betul-betul rupanya ada ulat beluncas kekenyangan memakan daun. Patutlah banyak daun-daun disetengah hujung ranting dah botak! Aku cuba menarik ulat beluncas, kuatnya dia melekap!

Anggota kakinya di bahagian belakang sekali  langsung tidak teranjak bila aku menarik dengan tangan! Takut pulak ditarik kuat-kuat terputus nanti badan dia!

Dalam cuba menariknya, sempat juga dia melepaskan najisnya! Kurang asam! Akhirnya potong saja ranting dimana beluncas ni bersantai! Mungkin tak berapa lama nanti jadi kepomponglah dia! Sebab itu asyik makan tak ghenti-ghenti!

Tenguk dari dekat comel ulat beluncas ni! Tak tahulah orang lain. Ada juga ulat beluncas berwarna coklat. Maaf ya aku ni memang sukakan kehidupan mereka biarpun orang lain tenguk rasa geli! Selagi tidak bahaya dan bisa aku pegang dan belek! Memandangkan beluncas ni sombong sangat tak dapat aku nak letak atas tapak tangan sambil menikmati pergerakannya yang lemah gemalai tu!

Kedua-dua ulat beluncas ni akhirnya aku pindahkan dan letakkan dicelah ranting pokok ara. Semoga mereka dapat menyesuaikan diri dan memakan daun ara tu.  Tak tahulah suka atau tidak! Semoga beluncas ini dapat meneruskan survivalnya. Ia pun makhluk tuhan tak sepatutnya kita membunuhnya!





No comments: