Friday, October 10, 2014

Cermin-cermin diri!



Assalamualaikum pembaca budiman yang dikasihi!

Bumi mana tidak di timpa hujan, manusia mana tidak melakukan kesilapan! Kita dilahirkan didunia dengan bekalan akal dan nafsu. Bagaimana kita nak seimbangkan antara akal dan nafsu? Kedua-duanya saling memerlukan! Imanlah kuncinya! Bagaimana kita nak pastikan iman kita benar-benar berkualiti? Di sinilah perjuangan yang tidak noktah!

Memang mudah disebut, dicatat, dilakar di mana sahaja! Namun biarlah catatan itu tertusuk di sanubari kita bukan sekadar suka-suka atau menunjuk-nunjuk.

Aku sendiri banyak melakukan kesilapan. Biarpun berkali-kali berjanji pada Yang Maha Esa, aku tewas juga. Dahsyat sekali penangan nafsu.

Alhamdulillah, aku belajar dari kesilapan dan tidak malu mengaku kelemahan sendiri. Biarpun egois itu mengusap-usap nafsuku, akhirnya aku berjaya mematahkannya. Aku berdoa agar tidak melakukan kesilapan yang sama berulang lagi dan berharap Allah jadikan aku lebih terbaik dari semalam!

 Cuma aku rasa hairan kepada segelintir manusia merasa angkuh bila seseorang memohon maaf kepadanya! Apakah tanggapannya apabila seseorang memohon maaf itu satu kemenangan baginya! Bagiku tidak kira siapa yang memulakan yang penting mengakuilah kesilapan dan pohonlah maaf!

Apa yang aku lihat kelompok ini tidak menjawab apa-apa kemaafan tapi memanjangkan cerita seolah-olah dia yang betul!  Dia memperkatakan kesilapan orang yang memohon maaf itu di alam maya. Lebih malang ada orang yang mengiakan dan dia menukuk tambah menyedapkan cerita!

Cuma aku pelik bahagia ke berbuat demikian! Aku beranggapan kelompok ini tidak mahu bercermin kesilapan sendiri tetapi rasa marah bila memperkatakan kesalahannya! Kelompok yang selalu menulis bait-bait seolah-olah teraniaya di alam maya sebenarnya mereka berdepan dengan masalah jiwa! Mereka mahukan perhatian, merekalah betul. Hakikatnya hanya jauhari mengenal manikam!

Sedangkan Rasulullah saw yang maksum sentiasa bertaubat dan memohon maaf kepada-Nya! Inikan kita yang banyak melakukan dosa. Ayuh! Hidup ini singkat! Janganlah kita melayani egois sendiri. Jom segeralah bertaubat kepada-Nya. Mohonlah maaf kepada mereka yang kita rasa bersalah. Hidup kita tidak rugi pun malah lagi tenang. InsyaAllah kalau kita mohon kebaikan, kebaikan Allah hantar! Jangan berlengah dan membuang masa mengata itu dan ini di alam maya. Hakikatnya hanya Allah yang tahu apa yang sudah kita lakukan.

Pandanglah kesalahan diri kita dan pandanglah kebaikan pada diri orang, semoga kita dapat memperbaiki diri kita dari masa kesemasa! InsyaAllah!






3 comments:

TukangKebun said...

Bila orang meminta maaf kita kenalah berbaik semula.
Padahal kita sendiri kadangkala susah nak minta maaf. 1

sud@is said...

Tq kongsi info
sebagai motivasi hebat untuk kita mempertingkatkan iman bagi menipiskan dosa-dosa yang lalu...semoga Allah menerima taubat kita..

NOOR said...

Kita mohon pada-Nya agar Allah memberi kekuatan untuk memohon maaf dan menerima kemaafan. Semuanya akan mudah kalau kita terus berjuang memperbaiki diri lebih-lebih lagi diri saya